Grundfærdigheder

Grundfærdighederne udgør hundens værktøjskasse. 

De kan sammenlignes med bogstaverne i alfabetet. Hver for sig giver bogstaverne (grundfærdighederne) ikke så stor værdi. Men når flere  bogstaver (grundfærdigheder) sættes sammen til et ord (en hel øvelse), så giver det  pludselig mening.Hvert bogstav (grundfærdighed) kan oven i købet bruges i mange forskellige ord (øvelser).

Man kan også sammenligne grundfærdigheder med Lego-klodser. Hver klods kan bruges til at bygge forskellige figurer.

Hvis jeg samler klodserne ‘Samle op’, ‘Holde fast’ og ‘Hårdtarget’, så har jeg en ‘Aflevering til hånd’.

Hvis jeg også putter klodserne ‘Indkald’ og ‘Plads’ på, så har jeg en apportering med siddende aflevering på plads.

Fordelen ved at træne grundfærdigheder fremfor hele øvelser, er at  man kun træner en lille del af gangen .
Hvis jeg  valgte at træne en hel apporteringsøvelse  fremfor grundfærdighederne i øvelsen, så kan det  være at hunden sidder fint, løber fint ud og samler op. Men så stikker den af!
Så er hele øvelsen gået dårligt. Hunden får ingen ros.

Men hvis jeg valgte at dele apporteringsøvelsen op i  grundfærdigheder, så kan jeg træne at hunden kan sidde fint og belønne det.  Så kan jeg træne at hunden kan samle op og belønne det
Så kan jeg træne et indkald og hov, hunden stak af! Så kan jeg træne flittigt på indkaldet indtil det sidder lige i skabet.
Ved at træne grundfærdighederne enkeltvis, så  er det lettere for hunden at overskue og vi har større chance for  succes i vores træning.
Hvis en enkelt grundfærdighed lige pludselig ikke  virker længere,  så kan jeg nøjes med at  gen-træne lige netop den del der ikke virker. 

Jo bedre din hund er til grundfærdigehderne, jo bedre er den også til de endelige øvelser. Så det kan godt betale sig at træne grundfærdighederne flittigt.
Grundfærdighederne er faktisk hele fundamentet, som vi bygger vores træning videre på. Sørg for at fundamentet er solidt!
Hvis ikke, så bryder det sammen når du putter mere ovenpå.

Det er den opdeling I vil finde her på siden. Først beskrives grundfærdighederne og dernæst beskrives øvelserne til Tollerjagttræning som  bygger på grundfærdighederne.

Når hunden har lært sine grundfærdigheder, altså den har lært alfabetet, så kan man kæde grundfærdighederne sammen til øvelser.
Hvis du vil se et eksempel på hvordan man kæder grundfærdigheder sammen, så kig på øvelsen ‘Aflevere til hånd’ under jagttræningen.

Kontakt er det første vi bør træne med hunden – for uden kontakt kan vi ikke arbejde med hunden.

Kontakt indgår i næsten al træning og er også en stor del af impulskontrollen.

Se mere på  siden om Kontakt

Indkald er også noget af det vigtigste vi kan lære vores hunde.

Hvis indkaldet virker, så kan hunden få lov at nyde friheden ved at løbe løs – på steder hvor det er tilladt.

I jagttræningen er det også meget vigtigt at indkaldet virker – både når hunden skal lære at aflevere vildt, og når man skal kunne kalde hunden hjem selv om der lige er lettet en fasan foran hunden.

Se mere på siden om   Indkald.

Plads-positionen betyder at hunden følger føreren med hundens højre skulder ud for førerens venstre knæ.

Hvis føreren stopper op, så sætter hunden sig. Hvis føreren bevæger sig, så følger hunden med – uanset retningen.

Så øvelsen ‘Plads’ drejer sig om at lære hunden hvor den skal opholde sig i forhold til føreren. Øvelsen ‘Følge’ lærer hunden at følge føreren.

I tollerjagttræningen behøver hunden ikke sidde fuldstændig lige i forhold til føreren, men til gengæld stiller øvelsen store krav til hundens impulskontrol og koncentration, når hunden skal holde positionen hos føreren igennem al terræn uanset om der skydes, falder fugle eller andre hunde arbejder rundt omkring dem.

Se mere på siden om Plads

‘Følge’ betyder at hunden følger føreren med eller uden line i al slags terræn uanset hvilke forstyrrelser der kommer.

Det er en vigtig grundfærdighed for alle hunde, og også for tolleren på jagtprøve.

Se mere på siden om Følge

At hunden kan sætte sig er en grundfærdighed der indgår i mange øvelser, og det er også en praktisk ting at kunne i hverdagen.

Se mere på siden om Sit

‘Bliv på stedet’ hænger sammen med de andre grundfærdigheder ‘Sit’, ‘Stå’ og ‘Dæk’.

Det er rart at kunne bede hunden om at forblive på stedet i mange situationer, og i hjemmetræningen er det nærmest en nødvendighed både i træningen og til Tollerjagtprøven.

Se mere på siden om Bliv på stedet

Impulskontrol betyder, at hunden kan styre sin impuls til at gøre noget der frister den. Fx. kan hunden blive fristet til at storme ud af døren, springe ud af buret i bilen, løbe efter en hare, stjæle den frikadelle der falder på gulvet etc.

At en hund kan holde sig selv tilbage og vente på at det bliver dens tur, er guld værd i det daglige – og det er helt uundværligt hos jagthunden.

Se mere på siden om Impulskontrol

Tolleren er en jagthund, og skabt til at lokke og apportere andefugle.

En vigtig del af apporteringen er at hunden vil samle fuglen op, bære den hjem til føreren og aflevere til føreren. Det skal ske uden at en anskudt fugl får chance for at stikke af, så fuglen skal afleveres til førerens hånd.
Hunden må heller ikke tygge i fuglen, da fuglen jo skal ende på middagsbordet senere.

Se mere på siden om at Samle op og holde fast

Håndtarget går ud på at  hunden berører min hånd med snuden.

Target er et hjælpeværktøj vi lærer hunden for lettere at kunne lære den andre ting senere. Her skal vi bruge den til at indlære ‘Aflevering til hånd’.

Man kan også lære andre former for target, fx. kan hunden lære at løbe frem til en platform og stille poterne på den. Men i første omgang vil jeg fokusere på snude-target her.

Se mere på siden om Target

Jeg har her udvalgt de grundfærdigheder der skal anvendes for at træne en hund til Tollerjagtprøver. Du kan få brug for andre grundfærdigheder, hvis du vil lave andre ting med din hund. Fx er ‘stå’ en glimrende grundfærdighed for en toller på udstilling.

Dette er nogenlunde den rækkefølge jeg indlærer øvelserne i. Mange af grundfærdighederne kan man øve sideløbende, men grundfærdighederne skal være på plads før man begynder at bruge dem i de efterfølgende øvelser.